Friday, 5 April 2013

Hijau - Zainal Abidin :D

Assalamuaikum :)
Macam biasa,hari-hari aku di rumah berlalu begitu saja diiringan kebosanan tahap melampau..
Ada satu pagi tu,aku TERbangun awal,tu pun lepas di pot pet po pet oleh mak kesayangan :3
sebab tak tahu nak buat apa pagi-pagi buta,aku pun bukak TV..ecehh..TV 3.. dengan harapan ada cerita yang menarik yang boleh menceriakan pagi aku yang agak bosan..tengok-tengok MHI sedang bersiaran..hampehh..#ingatkan boleh tengok cerita Barbie  :3
MHI pom MHI la..tengok je la,dengan muka tahan mengantuk ni..kalu masuk bilik ,sambung tidur balik..ada la "suprise" yang bakal menunggu aku nanti..makan nasi dengan wayar la jawabnya aku nanti..
tiba-tiba,MHI siarkan klip video pasal penerokaan hutan diiringan oleh sebuah lagu..
Dalam hati ak,"eh..eh..lagu ni..macam penah dengar.."
dari awal video tu,sampailah video tu abes,aku duk perah jugak otak aku..macam pernah dengar je..
Last-last,pengacara MHI tu pun cakap,"...bla bla bla...lagu Hijau yang dinyanyikan oleh penyanyi asal Zainal Abidin.yess..BINGO!
lagu ni..lagu masa kelas pembinaan karakter~ *duduk sebelum musik berakhir^^

LIRIK

Bumi yang tiada rimba
Seumpama hamba
Dia dicemar manusia
Yang jahil ketawa

Bumi yang tiada udara
Bagai tiada nyawa
Pasti hilang suatu hari
Tanpa disedari

Bumi tanpa lautan
Akan kehausan
Pasti lambat laun hilang
Duniaku yang malang

Dewasa ini kita saling merayakan
Kejayaan yang akhirnya membinasakan
Apalah gunanya kematangan fikiran
Bila dijiwa kita masih lagi muda dan mentah
Ku lihat hijau

Bumiku yang kian pudar
Siapa yang melihat
Di kala kita tersedar
Mungkinkah terlewat

Korupsi, oppressi, obsessi diri
Polussi, depressi di bumi kini

Oo... anok-anok
Tok leh meghaso mandi laok
Bersaing main ghama-ghama

Ale lo ni tuo omornyo berjoto
Koto usoho jauh ke daghi malo petako

Ozon lo ni koho nipih nak nak aghi
Keno make asak hok biso, weh
Pase maknusio
Seghemo bendo-bendo di dunio
Tok leh tahe

Sapa bilo-bilo

Sumber : http://www.liriklagumuzika.com/2008/08/lirik-hijau-zainal-abidin.html#ixzz2PZT7cFwB


*actually,aku pom dah tak ingat macam mana nak nyanyi lagu ni =,.="

2 comments:

Yeng Ying said...

rindu nak balik PLKN ko ?
haha

nor nazifa said...

@Yeng Yingrindu ko mg bena..haha